FAQ

Op deze pagina vind je een overzicht van de meestgestelde vragen en antwoorden.

Amsterdam is  onder te verdelen in openbare ruimte en private ruimte De openbare ruimte is van de gemeente de private ruimte niet. Openbare ruimte is bijv. straten, pleinen, wegen en kanalen. Maar ook veel bosjes, perkjes en soms schoolbegouwen zijn bezit van de gemeente. Private ruimte is bijvoorbeeld woonhuizen, tuinen bij huizen, woningcorporatie blokken, etc.</span>

Vragen over tuinen

Bij deze vragen en antwoorden gaan we ervan uit dat de tuin in een privaat gebied ligt (zie hierboven). Ligt de tuin in de openbare ruimte, kijk dan hieronder (bij openbare ruimte).

Dat is heel vervelend. Gebeurt dit vaak bij harde regenbuien? Bij Weerproof kunt u goede voorbeelden zien hoe u uw tuin beter (regen)waterbestendig kunt maken, zie link.

Vragen over groen in de openbare ruimte

Voor de openbare ruimte gelden spelregels in Amsterdam. De gemeente zal toestemming moeten geven. Vaak is daarbij de vraag: wie doet het onderhoud.

Vragen over Buurtgroen020

Waarom is een locatie is belangrijk?

Bij buurtgroen020 wordt standaard de activiteiten en projecten getoond op de kaart. Dat is handig want dan kan de bezoeker zien wat er in een bepaalde buurt gebeurt. Heeft jouw project (bericht, activiteit, etc) geen locatie dan wordt die niet getoond op de kaart. Het wordt dan wel getoond als er een andere vieuw wordt gekozen: de lijst-view. Maar het beste kun je dus wel een locatie toevoegen aan je bericht.

Maar... bestaat een locatie al?

Voordat je een nieuwe locatie gaat toevoegen is het heel belangrijk om te zoeken of de locatie echt niet al bestaat. Want anders komen er twee of meer locaties met dezelfde naam en dat is ongewenst. Zeker als die net een andere locatie hebben. Check dus eerst goed voordat je een nieuwe locatie aanmaakt.

Bestaande locaties zoeken (of bewerken)

  • Klik rechtsboven op het vergrootglas
  • We gaan 'Anna's Tuin en Ruigte' zoeken
  • Om mogelijke varianten te vinden is het handig om niet de hele naam in het zoekscherm in te typen, maar een kenmerkend gedeelte. In dit geval kun je bijvoobeeld op 'Ruigte' zoeken. Of op Anna's, maar dan zit je met die comma. Dus we zoeken op Ruigte
  • Je krijgt nu een lijst met resultaten. Als je naar beneden scrollt zie je een 'locatie' die 'Anna's Tuin & Ruigte' heet
  • Deze locatie hoeven we dus niet meer toe te voegen
  • Als je hierop klikt krijg je de omschrijving van de locatie te zien: waar het is, welke activiteiten er zijn (en waren), en meer info als degene die de locatie aanmakte dit erin heeft gezet
  • Linksboven zit een knop 'Bewerken'. Als je daarop klikt kun je de bestaande locatie bewerken

Nieuwe locatie toevoegen

  • Meld je aan (inloggen met je email en wachtwoord)
  • Klik op 'Iets plaatsen'
  • Klik op 'Locatie op de kaart zetten'
  • Je krijgt nu een nieuws scherm waar je de locatie en naam kunt opgeven
  • Kies een naam voor de nieuwe locatie
  • (Het kaartje gaan we zo doen)
  • Kies bij 'Gebied' het stadsdeel en wijk
  • Type bij 'Omschrijving' alleen de feitelijke gegevens van de locatie. Let op: geef alleen de locatie en niet een bepaalde activiteit! We maken eerst de locatie aan zodat die ook voor andere activiteiten op deze locatie gebruikt kunnen worden

    Kaartje:
  • Nu gaan we de locatie opgeven. Klik op het blauwe potloodje rechts naast de kaart
  • Je krijgt dan een venster met twee mogelijkheden: een zoekvenster (bovenin) of een kaart. We doen eerst het zoekvenster
  • Zoekvenster - Weet je een adres, geo-locatie of staat deze locatie ook al in Google maps? Dan kun je dat intypen. Het kaartje springt naar de bij Google bekende plek. Typ je bijvoorbeeld 'Vondelpark' in dan springt de kaart naar de juiste plek en zet de rode rin op de juiste plaats. Klik vervolgens op de groene 'Accepteer' knop. Je hebt de locatie nu ingevoerd
  • Map - Een andere mogelijkheid is dat je met de kaart met de hand schuift, en de rode pin zelf neerzet. Dat gaat als volgt. Je klikt op het blauwe potloodje rechts naast de kaart. Je sleept met de muis (die in een handje veranderd) de kaart naar de juiste plek. Je klikt op de kaart op precies de plek die je wilt. De rode pin spring knu naar de plek waar je klikte. Met de + en - knoppen kun je in- en uitzoomen. Als de pin goed staat klik je op de groene 'Accepteer' knop. Je hebt nu de locatie ingevoerd.

  • Als laatste klik je onderin je scherm op de groene knop 'Volgende stap'
  • Je hoeft bij de volgende tab-bladen niets toe te voegen en je klikt een aantal keer 'Volgende stap'
  • Bij de laatste tab klik je op 'Publiceer'

Gefeliciteerd! Je hebt nu een nieuwe locatie toegevoegd (of een bestaande aangepast). Mocht er iets niet goed werken, of kom je er niet uit? Mail lidy@anmec.nl en we helpen je.

Zoek eerst goed of de organisatie niet bestaat. Misschien is het op een andere manier geschreven? Het wordt namelijk een beetje onduidelijk als er twee (of meer) organisaties bestaan met ongeveer dezelfde naam.

Ga naar je startpagina

Meld je aan bij Buurtgroen020 met je persoonlijke e-mail en wachtwoord. Na aanmelden krijg je automatisch je persoonlijke startpagina. Die krijg je trouwens ook altijd te zien als je rechtsboven op je naam klikt, als je aangemeld bent.

Organisatie aanmaken (en persoon toevoegen)

  1. Klik op 'Iets plaatsen' (je krijgt nu een overzicht) en daarna 'Organisatie aanmelden'
  2. Op de eerste tab 'Deze organisatie' vul je tenminste de naam in, en één van de contactgegevens
  3. Klik onderin de pagina op 'Volgende stap', je komt dan bij de tweede tab 'Overig'. Die kun je invullen of overslaan. Klik weer onderin de pagina op 'Volgende stap'
  4. Bij de derde tab 'Personen bij deze organisatie' sta je standaard zelf, omdat je de organisatie aanmaakt
  5. Klik op 'Koppel een persoon aan deze organisatie'. Klik vervolgens op het Vergrootglas. Let op: het kan 10 seconden (of meer) duren voordat er een lijst verschijnt
  6. Type dan de voornaam of achternaam van de persoon die je wilt koppelen aan de organisatie en klik op return (op je toetsenbord)
  7. Selecteer bij 'Type'. Je kunt kiezen uit Contactpersoon, Deelnemer of Sympatisant. Als je voor Contactpersoon kiest dan kan die persoon ook andere mensen toevoegen of verwijderen
  8. Klik op 'Opslaan' (grijze knop onder de strookjes met namen) en klik op 'Volgende Stap'
  9. Klik nog een paar keer op 'Volgende stap' (rechtsonder) en bij de laatste tab klik je op 'Publiceer'

Gefeliciteerd

Je heb nu een nieuwe organisatie aangemaakt (en een persoon toegevoegd).

Ja dat kan. Bij activiteiten of berichten gaat dit verschillend.

Activiteit toewijzen aan organisatie

  • Activiteit toevoegen
  • Tabblad 'Wat/wanneer': voeg tenminste de Titel, Startdatum en Tijd toe
  • Tabblad 'Organisatie': hier kun je de Organiserendere partij opgeven en wie de Mede-organisatoren zijn.

Bericht toewijzen aan organisatie

  • Bericht toevoegen
  • Tabblad 'Dit bericht': Hier staat bijna bovenin 'Namens organisatie'
  • Vul hier de organisatie in namens wie je het bericht wilt plaatsen

Een persoon verwijderen bij een organisatie kan alleen als:

  1. de organisatie bestaat (uiteraard :)
  2. jij de juiste rechten hebt daarvoor, bijvoorbeeld als Contactpersoon

Ad 1. Als de organisatie nog niet bestaat, maak dan een organisatie aan. Hierboven (B01) kun je lezen hoe je dat doet.

Ad 2. Als je niet de juiste rechten hebt kun je een persoon niet verwijderen bij een organisatie. Vraag een van de organisatie leden om die persoon te verwijderen of vraag of je bij de organisatie toegevoegd kunt worden (als contactpersoon).

Persoon verwijderen bij organisatie:

  • Meld je aan
  • Ga naar de organisatie. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te klimmem op het menu-item 'Organisaties' en daar te zoeken op de organisatie die je wilt. De organisatie pagina wordt nu getoond
  • Op de organisatie pagina kun je in de rechter kolom, bovenin, zien wie de Contactpersonen zijn. Als jij daarbij staat als contactpersoon dan heb je rechten om de organisatie te wijzigen. Helemaal linksboven in je scherm staat dan een grijze 'Bewerken' knop. Klik daarop
  • Je komt automatisch op de eerste tab 'Deze organisatie' terecht
  • Klik op de derde tab 'Personen bij deze organisatie'
  • Daar kun je met het prullenbakje een persoon weghalen
  • Let op: zorg dat er altijd minstens één opersoon aan de organisatie gekoppeld is

Bij Buurtgroen020 kan je niet inloggen als organisatie, maar wel als persoon. Personen kunnen weer aan organisaties gekoppeld zijn. En als je aan een organisatie gekoppeld bent, dan kun je berichten (activiteiten etc) plaatsen namens die organisatie. De volgorde bij Buurtgroen020 is dus: Persoon > Organisatie > Bericht (of activiteit o.i.d.)

Hoe werkt dat precies?

  • Meld je aan bij Buurtgroen020 met e-Mail adres en Wachtwoord
  • Kijk bij de organisatie waar je berichten o.i.d. van wilt plaatsen of je al tot die organisatie behoort
  • Als je (nog) niet tot de organisatie behoort: vraag dan een van de andere organisatieleden om je toe te voegen aan de organisatie (die moet dan aanmelden als persoon, naar organisatie gaan en jou toevoegen)
  • Als je tot de organisatie behoort kun je ook berichten (activiteiten etc) plaatsen namens die organisatie

Op deze manier kun je als persoon een bericht plaatsen (of iets anders) namens de organisatie. Dat is wat de meeste mensen willen als ze vragen om 'in te loggen namens een organisatie'.

Is dit voor jou geen oplossing? Stuur dan een mailtje naar lidy@anmec.nl met je precieze omschrijving. Dan helpen we het op te losssen.

Krijg je bij Agenda onbedoeld alle activiteiten te zien vanaf 2012? Dan is de kans groot dat je de datum van vandaag hebt weggeklikt bij 'Huidige filters'.

Hoe los je dat op?

  • Klik op het menu-item Agenda
  • Klik op Open filterscherm
  • Er opent nu een pop-up scherm
  • Kies bij ‘Vanaf datum’ de datum van vandaag (makkelijkst door op het agenda-symbool te klikken)
  • Klik onderin de pop-up op de groene Pas filter toe knop
  • Et voilá. Het staat weer op standaard:  toon vanaf vandaag

In Buurtgroen020 wordt een activiteit (of iets anders) geplaatst door een persoon. Maar er zijn twee instellingen die ervoor zorgen dat een door jouw gemaakte activiteit niet wordt getoond in de Agenda.

Oplossing

  • Meld je aan
  • Ga naar 'Mijn persoonlijke gegevens'
  • Klik op de grijze 'Bewerken' knop linksboven in je scherm
  • Voeg een Profielfoto toe. Zonder een profielfoto worden activiteiten niet getoond
  • Zet je 'Publiek profiel' op 'Ja' of op 'Ja, maar afgeschermd voor search engines'. Als je je pubiele profiel op 'Nee' hebt staat dan worden activiteiten niet getoond

Let op!

Zorg ook dat je een locatie heb ingevoerd. Zonder een lokatie wordt je activiteit niet getoond op de kaart.